Bubnó Tamás: PRIMISSA – a remény oratóriuma
Ősbemutató: 2025. május 17. 19.30, Assisi Szent Ferenc-plébániatemplom
A PRIMISSA előadója a StEFREM (Szent Efrém Férfikar) és a közönség.
StEFREM: Balázs Edgár – ének, ütőhangszer, Bubnó Lőrinc – ének, furulya, gitár, finger drum,
Bubnó Tamás – ének, ütőhangszer, Oláh Marcell – ének, gitár, ütőhangszer, Papp Viktor – ének,
billentyűs- és ütőhangszer, Rácz Ambrus – ének, harmonika, Tóth Péter – ének, trombita,
hangtechnika: Kádár Mihály
A remény oratóriumának címe egyszerűségre és ősiségre utal: korai mise, ősi, régi, első szolgálat. A „primitív” szó manapság gyakran pejoratív jelentéssel bír és a PRIMISSA esetében ez a szó ugyan hangsúlyos alkotórész, de pejoratív jelentéstartalom nélkül. A „missa” szintén átvitt értelemben áll, ugyanis nem található meg a műben sem a nyugati, sem a keleti kereszténység csodálatosan gazdag, szofisztikált, klasszikus liturgikus kívánalmi kódexe. A mű zeneileg és textusában is az ősi zsidó-keresztény hitet, az egyszerű igazságok kimondását célozza meg. A szerző szándéka szerint a PRIMISSA közösségi oratórium: előadható templomban és más helyszíneken is, de liturgikus körülmények között, misében, istentiszteletben nem.
A mű vállaltan populáris zenei nyelvezetű. Szakrális mondanivalója a világ azon korszakait és helyeit idézi meg, ahol a ma megszokott klasszikus–könnyűzenei műfaji határok értelmezhetetlenek. A PRIMISSA zenéje utal a görög-bizánci szakrális zenei hagyományra, a magyar népzenei világ „zsoltározós” dallamaira, a Nyugat katolikus és protestáns egyházzenéjére, illetve a magyar görögkatolikus hagyomány népzenei örökítésű liturgikus dallamaira.
A hangszerelés alapja az emberi hang, a legősibb és legegyszerűbb zenei eszköz, amelyet a StEFREM tagjai szólaltatnak meg, és ennek segítségével szólítják meg, vonják be a mindenkori közönséget. Ehhez társulnak az ütőhangszerek – szintén az egyik legősibb zenei formanyelvet képviselve – és további instrumentumok, amelyeken a szentefrémesek magas színvonalon játszanak: furulya, gitár, harmonika, szintetizátor, trombita, valamint elektronika.
A PRIMISSA végső soron egy egyórás közösségi oratórium, mely mondanivalójában és zenei
nyelvezetében is lehetővé teszi, sőt, végig igényli a közönség tevékeny részvételét. A szerző és az
előadók szándéka szerint így bontakozik ki a mű „quasi liturgia” jellege, amely a görög szó eredeti, első jelentését valósítja meg: „a közösség érdekében végzett szolgálat.”
A mű tételei:
- Áldjad és szeresd – a két fő parancs cantigaja
- Bűnbánati rap-zsoltár (50.zs.)
- Boldogok mindnyájan (127.zs.)
- Kyrie eleison
- Gloria in excelsis Deo
- Mizmor le David – ószövetségi ének
- Harangos alleluja
- János evangéliuma: Kezdetben volt az Ige
- Credo
- Izaiás örvendj – motetta
- Sanctus
- Az átlényegülés harangimája (Stained glasses in LA)
- Miatyánk – arámi nyelven, ősi szír dallamra
- Agnus Dei
- Communio/Kinonikon
- Jánosok evangéliuma: Zenefüzér Arany-, Pilinszky-, Háy- , Lackfi- verssorokra
- Mert irgalma örökre megmarad (Sok nyelven dicsőítő „sokirgalmú” zsoltár
A belépés ingyenes, mindenkit szeretettel várunk!
A PRIMISSA című oratórium az NKA alkotói pályázatának segítségével jött létre.
A StEFREM estje a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával, a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő lebonyolításában jöhetett létre.