A 2024. évi Miatyánk Fesztivál fellépői, a Szent Efrém Férfikar
| | | |

Bubnó Tamás: PRIMISSA – a remény oratóriuma

Ősbemutató: 2025. május 17. 19.30, Assisi Szent Ferenc-plébániatemplom

A PRIMISSA előadója a StEFREM (Szent Efrém Férfikar) és a közönség.

StEFREM: Balázs Edgár – ének, ütőhangszer, Bubnó Lőrinc – ének, furulya, gitár, finger drum,
Bubnó Tamás – ének, ütőhangszer, Oláh Marcell – ének, gitár, ütőhangszer, Papp Viktor – ének,
billentyűs- és ütőhangszer, Rácz Ambrus – ének, harmonika, Tóth Péter – ének, trombita,
hangtechnika: Kádár Mihály

A remény oratóriumának címe egyszerűségre és ősiségre utal: korai mise, ősi, régi, első szolgálat. A „primitív” szó manapság gyakran pejoratív jelentéssel bír és a PRIMISSA esetében ez a szó ugyan hangsúlyos alkotórész, de pejoratív jelentéstartalom nélkül. A „missa” szintén átvitt értelemben áll, ugyanis nem található meg a műben sem a nyugati, sem a keleti kereszténység csodálatosan gazdag, szofisztikált, klasszikus liturgikus kívánalmi kódexe. A mű zeneileg és textusában is az ősi zsidó-keresztény hitet, az egyszerű igazságok kimondását célozza meg. A szerző szándéka szerint a PRIMISSA közösségi oratórium: előadható templomban és más helyszíneken is, de liturgikus körülmények között, misében, istentiszteletben nem.

A mű vállaltan populáris zenei nyelvezetű. Szakrális mondanivalója a világ azon korszakait és helyeit idézi meg, ahol a ma megszokott klasszikus–könnyűzenei műfaji határok értelmezhetetlenek. A PRIMISSA zenéje utal a görög-bizánci szakrális zenei hagyományra, a magyar népzenei világ „zsoltározós” dallamaira, a Nyugat katolikus és protestáns egyházzenéjére, illetve a magyar görögkatolikus hagyomány népzenei örökítésű liturgikus dallamaira.

A hangszerelés alapja az emberi hang, a legősibb és legegyszerűbb zenei eszköz, amelyet a StEFREM tagjai szólaltatnak meg, és ennek segítségével szólítják meg, vonják be a mindenkori közönséget. Ehhez társulnak az ütőhangszerek – szintén az egyik legősibb zenei formanyelvet képviselve – és további instrumentumok, amelyeken a szentefrémesek magas színvonalon játszanak: furulya, gitár, harmonika, szintetizátor, trombita, valamint elektronika.

A PRIMISSA végső soron egy egyórás közösségi oratórium, mely mondanivalójában és zenei
nyelvezetében is lehetővé teszi, sőt, végig igényli a közönség tevékeny részvételét. A szerző és az
előadók szándéka szerint így bontakozik ki a mű „quasi liturgia” jellege, amely a görög szó eredeti, első jelentését valósítja meg: „a közösség érdekében végzett szolgálat.”

A mű tételei:

  1. Áldjad és szeresd – a két fő parancs cantigaja
  2. Bűnbánati rap-zsoltár (50.zs.)
  3. Boldogok mindnyájan (127.zs.)
  4. Kyrie eleison
  5. Gloria in excelsis Deo
  6. Mizmor le David – ószövetségi ének
  7. Harangos alleluja
  8. János evangéliuma: Kezdetben volt az Ige
  9. Credo
  10. Izaiás örvendj – motetta
  11. Sanctus
  12. Az átlényegülés harangimája (Stained glasses in LA)
  13. Miatyánk – arámi nyelven, ősi szír dallamra
  14. Agnus Dei
  15. Communio/Kinonikon
  16. Jánosok evangéliuma: Zenefüzér Arany-, Pilinszky-, Háy- , Lackfi- verssorokra
  17. Mert irgalma örökre megmarad (Sok nyelven dicsőítő „sokirgalmú” zsoltár

A belépés ingyenes, mindenkit szeretettel várunk!

A PRIMISSA című oratórium az NKA alkotói pályázatának segítségével jött létre.

A StEFREM estje a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával, a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő lebonyolításában jöhetett létre.

Hasonló bejegyzések